Nejfotogeničtější (a nejfotografovanější) místo Prahy, veřejné prostory, kterými pravidelně projíždíme, nebo šedivé krychle, a kterých se nám nezdá nic zajímavého. Pražská místa, která známe jako své boty, mají stále co nabídnout – i lovcům neotřelých fotografií.
Moderní zákoutí Hradu
Obelisk neboli Mrákotínský monolit najdeme na třetím nádvoří. Využijte ho jako pomyslnou dělicí čáru mezi barokem Starého proboštství a gotikou svatovítské katedrály na pozadí, nebo obelisk vyfoťte zblízka, z podhledu přes hranu, obklopený věžemi katedrály. Sbíhající se perspektiva v tomto formátu nebude vadit, naopak. Využít můžete i jeho lesklého povrchu a vytvořit snímek odrazu budov v okolí.
Průchod valem Prašného mostu je unikátní stavba od architekta Josefa Pleskota. Veřejnosti se po dlouhých letech opět otevřela spolu se zpřístupněním příkopu v roce 2022. Efektně nasvícené cihlové stěny tunelu tvoří zajímavé efekty jak v detailu, tak celkovém pohledu. Na fotce bude stavba vypadat krásně jako objekt, vyzkoušet můžete i zachytit rozmazaný pohyb procházejících lidí. Pokud chcete zachytit tunel bez lidí, dorazte na místo hned po otevření Jeleního příkopu v 10:00
Dostupnost: Tramvají do zastávky Pražský Hrad. K tunelu můžete sejít hned s Prašného mostu u tzv. Pacassiho brány, na III. Nádvoří se dostanete, když z Prašného mostu projdete na II. nádvoří a vydáte se vlevo.
Veřejné prostory hromadné dopravy
Fantova kavárna je jedinečným prostorem s dostatkem přirozeného denního světla. Dobrý voják Švejk považoval fotografování nádraží za snadné, „poněvadž se to nehejbá a pořád to nádraží stojí na jednom místě a člověk mu nemusí říkat, aby se tvářilo příjemně“. Vyzkoušet si, zda to opravdu tak funguje, můžete třeba pohledem skrze hledáček z ochozu do prostoru pod kavárnou a zachytit tak kontrast harmonické secesní architektury s pohybem cestujících v hale pod ochozem.
Dostupnost: Metrem linky C do stanice Hlavní nádraží. Napravo od vstupů na jednotlivá nástupiště naleznete eskalátory, které vás dovezou přímo do secesního skvostu.
Stanice pražského metra možná nejsou nejfotogeničtější na světě, ale rozhodně jsou ikonické a mohou být skvělým pozadím pro portrét nebo fotku postavy. Vyberte si některou se zastávek na lince A s eloxovanými obklady od Jiřího Otruby a zkuste se vyfotit s rozmazaným pohybem právě „mizejícího“ metra nebo pohybujícími se cestujícími na nástupišti. Pokud chcete fotku bez lidí, dorazte mimo špičku a volte zadní část nástupiště.
(Ne)nápadné retro skvosty
Ústav makromolekulární chemie na Petřinách je méně známým dílem architekta Karla Pragera, který je autorem třeba Nové scény Národního divadla a budovy bývalého Federálního shromáždění (dnes Národní muzeum). Také na svou dobu inovativní budova ústavu nabízí zajímavé sousto pro fotografy. Využijte lesklé černé plochy, zrcadlová okna, odrážející okolní zeleň a také poutavé horizontály přístupového schodiště, které mohou být skvělou kulisou pouliční fotografie s lidmi.
Dostupnost: Tramvají do konečné zastávky Sídliště Petřiny. Budova se nachází přímo u tramvajové smyčky. Na místě také pohodlně zaparkujete – na fialové zóně za 20 Kč/hod.
Velín pražských tunelů na Strahově je komplex budov od architekta Jiřího Trnky, které známe asi všichni. Zároveň jsme možná dlouho nevěděli, co se v nich skrývá. Nahlédnout dovnitř můžeme jen zprostředkovaně, třeba skrze tyto fotografie. Exteriér budovy ale také má co nabídnout a může být skvělým objektem pro zachycení detailů a linií masivních brutalistních ploch železobetonu a skla. Nezapomeňte „cvaknout“ i odraz budovy ve vodní ploše okolo zmíněného výduchu.
Dostupnost: Autobusem do zastávky Stadion Strahov. Nepřehlédnutelné budovy najdeme na ploše vedle impozantního tunelového výduchu. Na místě je možné zaparkovat zdarma v okolí strahovských kolejí.
Pár tipů pro focení architektury mobilem
- Nevejde se do záběru celý objekt? Nesnažte se ho pojmout za každou cenu. Nevzdalujte se, ale naopak přistupte blíž nebo použijte optický zoom a najděte zajímavý detail nebo neotřelý úhel pohledu na stavbu. Nebo zkuste objekt vyfotit v odrazu v hladině, skle či jiné lesklé ploše.
- Oku člověka lahodí rovnoběžné linie. Při focení na to pamatujte a snažte se, aby vám takzvaně nepadal horizont nebo budovy nesvíraly nepřirozený úhel. Hrajte si naklopením mobilu, oddálením objektu nebo foťte z vyvýšené pozice.
- Objektiv telefonu často deformacím přes všechnu snahu nezabrání. Opravit perspektivu můžete i v postprodukci, v aplikaci pro úpravu fotek. Skvěle to umí třeba Snapseed, který je zdarma. Pokročilejší práci s geometrií fotky umožňuje Lightroom v placené verzi.
- Kolemjdoucí lidé fotku architektury nemusejí kazit – naopak. Zkuste zvolit program s nízkou rychlostí závěrky a dlouhé expozice a vytvořte efekt rozmazaného pohybu. Budete ale potřebovat stativ nebo alespoň nějakou pevnou podložku, aby statický objekt vašeho zájmu zůstal ostrý.